Bowling är en rolig träningsform där man både får träna kropp och sinne. Både gammal som ung kan delta och utveckla sina färdigheter på ett stimulerande och hälsobefrämjande sätt.

Det viktigaste när man tränar bowling är att få ett harmoniskt samspel mellan kropp, känsla och tanke. Det är först på elitnivå som det börjar krävas att man är riktigt vältränad rent fysiskt. Visserligen så är det en klar fördel att ha ett vältränat axel och skulderparti så man får till sina kast utan att överbelasta sig. Men med en ordinär grundkondition klarar man sig långt.

Bowlingföreningarna har fysträningar där medlemmarna bland annat brukar få göra armhävningar för att stärka de muskelgrupper som belastas under ett kast. Även allmän konditionsträning brukar ligga på schemat eftersom en god kondition gör det lättare att koncentrera sig och ger en bättre ork.

Precis som när det gäller andra former av träning så är det viktigt att vara målmedveten om man vill uppnå goda resultat. Regelbunden och enträgen träning, gärna  tre gånger i veckan, ökar möjligheterna till riktigt goda prestationer. Om man har problem med att motivera sig att träna tillräckligt mycket så kan det underlätta om man har en kompis att träna med. Då kan man peppa varandra samtidigt som man har roligt tillsammans.

Det är viktigt att komma ihåg att dricka vatten under sina pass för redan vid en lättare vätskebrist störs koncentrationsförmågan och uthålligheten.

Det som brukar upplevas som svårast är att få ett samspel mellan kropp, känsla och tanke. Så mental träning är en viktig del när man vill ha goda bowling resultat. Det finns olika typer av metoder att använda sig av för uppnå avslappning och öka sitt fokus. En populär metod som används inom flera olika idrotter är att ha vissa rutiner som gör att man slappnar av. Även triggers kan fungera bra. En trigger är en rörelse som utförs för att man ska försättas i ett avslappnat tillstånd. Genom att till exempel föra ihop tumme och pekfinger. Men det krävs en del träning innan man får några märkbara resultat.

Ett annat bra knep är att hålla koll på sina tankar. Genom att lägga sitt  fokus på vinsterna och framgångarna minskar risken att man blockerar sig mentalt.

Posted in: Träning.
Last Modified: april 13, 2016