Monthly Archives: december 2013

Att välja klot

Det är mycket viktigt att det klot som man använder sig av passar. Ett väl utvalt klot gör att det är lättare att använda sig av en god spelteknik samtidigt som man minskar risken för överbelastning.

Det finns två typer av klot där den vanligaste har en djupare borrning för fingrarna, medans den andra har ett djup i fingertoppslängd.

De riktlinjer som man brukar utgå ifrån är att tumhålet inte ska vara för stort. Välj ett klot med lämpligt tumhål. Stoppa sedan ned tummen i tumhålet och håll övriga fingrar utsträckta över resterande fingerhål. De första fingerlederna ska ligga över hålen om avståndet är rätt. Sedan ska det gå lätt att stoppa ned fingrarna i hålen och resten av handen ska vila bekvämt mot klotet.

Erfarna spelare brukar ofta använda sig av fingertip klot, det vill säga klot som är borrade för fingertoppsgrepp. När man prövar ut vilket klot som passar gör man på samma sätt som ovan. Med den enda skillnaden att det är den yttersta fingerleden som ska passa över hålen.

Kloten finns även i olika viktklasser som mäts i pund. Det är bättre att välja ett klot som har en vikt som är behaglig att hantera. Eftersom det annars blir svårt att kunna använda sig av en bra kastteknik. Alltså, undvik att välja ett för tungt klot. En allmän riktlinje när det gäller klotens vikt är att män bör använda sig av klot på 14-15 pund, medans kvinnor bör hålla sig till 12-13 pund.

Kloten finns också i vikter som är lämpliga för barn. De väger allt mellan 6-16 pund. Det viktigaste när man väljer tyngden på sitt klot är trots allt att utgå från sina egna personliga förutsättningar. Välj ett klot som känns bekvämt att använda och byt sedan till ett tyngre om det känns bra.

När man bowlat ett tag kan det vara en god ide att köpa ett eget klot och få grepphålen specialanpassade efter den egna handen. Givetvis så är det något man kan göra redan från första början. Men det kan vara bra att känna sig för under en period. Eftersom det kostar en hel del att få bowlingklotet borrat efter egna mått.

För att förlänga klotets livslängd behöver man vara noggrann med att rengöra det efter varje användningstillfälle. Den porösa ytan blir snabbt fylld med smuts vilket bland annat försämrar klotets rörlighet. Det finns ett speciell klotrengöringsmedel som man putsar klotet med. Ett välskött klot håller längre och blir trevligare att bowla med.

Bowlingträning

Bowling är en rolig träningsform där man både får träna kropp och sinne. Både gammal som ung kan delta och utveckla sina färdigheter på ett stimulerande och hälsobefrämjande sätt.

Det viktigaste när man tränar bowling är att få ett harmoniskt samspel mellan kropp, känsla och tanke. Det är först på elitnivå som det börjar krävas att man är riktigt vältränad rent fysiskt. Visserligen så är det en klar fördel att ha ett vältränat axel och skulderparti så man får till sina kast utan att överbelasta sig. Men med en ordinär grundkondition klarar man sig långt.

Bowlingföreningarna har fysträningar där medlemmarna bland annat brukar få göra armhävningar för att stärka de muskelgrupper som belastas under ett kast. Även allmän konditionsträning brukar ligga på schemat eftersom en god kondition gör det lättare att koncentrera sig och ger en bättre ork.

Precis som när det gäller andra former av träning så är det viktigt att vara målmedveten om man vill uppnå goda resultat. Regelbunden och enträgen träning, gärna  tre gånger i veckan, ökar möjligheterna till riktigt goda prestationer. Om man har problem med att motivera sig att träna tillräckligt mycket så kan det underlätta om man har en kompis att träna med. Då kan man peppa varandra samtidigt som man har roligt tillsammans.

Det är viktigt att komma ihåg att dricka vatten under sina pass för redan vid en lättare vätskebrist störs koncentrationsförmågan och uthålligheten.

Det som brukar upplevas som svårast är att få ett samspel mellan kropp, känsla och tanke. Så mental träning är en viktig del när man vill ha goda bowling resultat. Det finns olika typer av metoder att använda sig av för uppnå avslappning och öka sitt fokus. En populär metod som används inom flera olika idrotter är att ha vissa rutiner som gör att man slappnar av. Även triggers kan fungera bra. En trigger är en rörelse som utförs för att man ska försättas i ett avslappnat tillstånd. Genom att till exempel föra ihop tumme och pekfinger. Men det krävs en del träning innan man får några märkbara resultat.

Ett annat bra knep är att hålla koll på sina tankar. Genom att lägga sitt  fokus på vinsterna och framgångarna minskar risken att man blockerar sig mentalt.